Maintenancescan


Zoals u ongetwijfeld weet, is het takenpakket van de technische dienst vandaag de dag veel uiteenlopender dan enkel het uitvoeren van revisies en het oplossen van storingen. Afhankelijk van uw bedrijfsdoelen, de verwachte rol van de technische dienst en de inrichting van uw organisatie, kan onze maintenancescan u helpen verbeterpotentieel inzichtelijk te maken. Dit is met name interessant voor bedrijven in de industriële branche.

Onze maintenancescan is modulair en kan daarom afgestemd worden op uw organisatie. De totale scan omvat de volgende onderdelen:

  • Veiligheid
  • Cyber security
  • Wet- en regelgeving
  • Onderhoudsbeheersysteem, objectbeheer en documentatie
  • KPI's en onderhoudsdoelstellingen
  • Risico analyse/FMECA en onderhoudsconcepten
  • Rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • Workflow
  • Planning en werkvoorbereiding
  • Inkoop en voorraadbeheer
  • Budget en kosten
  • Storingsanalyse en RCA
  • Opleiding en organisatieontwikkeling
  • Verbeterorganisatie

Stap 1: Bedrijfsdoelen


In stap 1 van de scan worden de bedrijfsdoelen bepaald. Een “World Class” technische dienst draagt namelijk bij aan de bedrijfsdoelen en is niet louter en alleen een noodzakelijke kostenpost op de jaarrekening. De Hoofdvraag die gesteld kan worden in deze fase is: “Wat wordt er van de technische dienst verwacht om geformuleerde bedrijfsdoelen te realiseren?” Afhankelijk van deze doelen, de omvang, het bedrijfsproces en de inrichting van uw organisatie worden voorafgaand aan de scan samen met u de belangrijkste aandachtsgebieden bepaald.

Stap 2: Uitvoeren scan


Naast de onderhoudsafdeling dienen ook andere afdelingen nauw betrokken te worden bij het brainstormen en sparren over het onderhoud. Daar wordt juist ingegaan op vragen als: “Wat is de toegevoegde waarde van onderhoud?” En: “Hoe draagt onderhoud bij aan de overall doelstellingen van uw organisatie?” Tijdens de scan wordt het "WYSIWYG" (what you see is what you get) principe gehanteerd. Samen met u duiken we vervolgens de diepte in om te kijken waar de technische dienst staat ten opzichte van het ambitieniveau.

Stap 3: Resultaten scan


De resultaten van de scan worden door Maintenanceplus voor u in een korte rapportage samengevat gevolgd door een presentatie met toelichtingen. Samen met de doelen uit stap 1 wordt de status van de belangrijkste aandachtsgebieden zichtbaar en worden verbeterpunten concreet.

Stap 4: Verbeterplan


Naar aanleiding van de resultaten wordt er een verbeterplan opgesteld op basis van de door u gestelde prioriteiten. Het plan moet uiteraard één op één bijdragen aan de in stap 1 bepaalde bedrijfsdoelen. Afhankelijk van de uitkomsten kunnen de focusgebieden afwijken. In het verbeterplan worden zaken als de verwachte inspanning, eventuele investeringen en potentiële besparingen in één oogopslag zichtbaar.

Stap 5: Implementatie verbeterplan


De in stap 4 genoemde uitkomsten werkelijkheid laten worden is onze kracht. Het houdt niet op met alleen de scan, het verbeterplan bespreken en de genoemde resultaten behalen. De uitvoering bewaken en het realiseren van besparingen maken wij namelijk ook zichtbaar.

Na de eindpresentatie bieden wij u uiteraard de gelegenheid om vragen te stellen en te sparren over een mooie toekomst voor uw bedrijf!